Γιόζεφ Μακ Κάμπε

(Joseph Martin McCabe, Macclesfield, Cheshire, 12 Νοεμβρίου 1867 – London, 10 Ιανουαρίου 1955)

Πολυγραφότατος, ελευθερόφρονας, αντι-κληρικαλιστής και άθεος Άγγλος συγγραφέας και μεταφραστής, με θαυμαστά μεγάλο και πλούσιο έργο (250 περίπου τίτλοι) για το οποίο το περιοδικό «Νέος Ανθρωπιστής» («New Humanist») τον χαρακτήρισε ως «εκπληκτικό βιβλιοπαραγωγικό μηχανισμό του ενός ανδρός» («astonishing one-man book factory»)



Ο Μακ Κάμπε το 1910
ΝΙΟΤΗ ΑΙΧΜΑΛΩΤΗ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΚΡΑΤΕΣ

Γεννήθηκε το 1867 στο Μάκλεσφηλντ του Τσέσαϊρ, ως το όγδοο τέκνο μιας φτωχής ρωμαιοκαθολικής οικογένειας και μεγάλωσε στο Μάντσεστερ, όπου οι γονείς του είχαν μετακομίσει όταν αυτός ήταν σε ηλικία 7 ετών. Καθώς ο ιρλανδικής καταγωγής πατέρας του τον είχε τάξει από την γέννησή του στον «άγιο Ιωσήφ» να γίνει κληρικός, σε ηλικία μόλις 16 ετών έγινε φραντσισκανός μοναχός στο τοπικό τάγμα που λυμαινόταν οικονομικά το λιμάνι και τις βιομηχανίες της πόλης και παρακολούθησε επί ένα έτος την ειδική κατήχηση στο μοναστήρι Γκόρντον και μετά στο λονδρέζικο θεολογικό σχολείο του Φόρεστ Γκαίητ (Forest Gate). Ήδη από τα 17 του μπορούσε και διάβαζε Κικέρωνα στα λατινικά και Καινή Διαθήκη στα αρχαία ελληνικά, ενώ στα 19 του γνώριζε αρκετά εβραϊκά και γαλλικά, ωστόσο είχε συχνά τιμωρηθεί είτε για την «απειθαρχία» του (διάβαζε κρυφά την απαγορευμένη «κοσμική σοφία», δηλαδή την κλασική γραμματεία), είτε για την «λαγνεία» του (δηλαδή για τις φυσιολογικές νεανικές ερωτικές του επιθυμίες).


Τελικά, και ενώ η υγεία του είχε γίνει εύθραυστη από την κακή διατροφή και την έλλειψη ύπνου, χρίστηκε το 1890 κληρικός με το νέο όνομα «Πατήρ Αντώνιος» («Father Antony», προς τιμήν κάποιου φραντσισκανού μοναχού του 13ου αιώνα από την Πάδουα), αλλά μετά από κάποια χρόνια (στις 19 Φεβρουαρίου 1896) έσκισε το καφέ ράσο του και δραπέτευσε οριστικά όχι μόνο από την ζωή του κληρικού αλλά
και από αυτόν τον ίδιο τον Χριστιανισμό, αηδιασμένος όχι μόνον από τους «συναδέλφους» του, αλλά και από τα εχθρικά προς την ζωή και άκαμπτα δόγματα της συγκεκριμένης Θρησκείας.

Η μεταστροφή του θεωρείται πως ξεκίνησε από την εποχή που ως εξομολόγος ιερέας άκουσε τις πρώτες εξομολογήσεις ανδρών και γυναικών πιστών για υποτιθέμενα αμαρτήματα που αφορούσαν την ερωτική ζωή, συνεχίστηκε κατά την περίοδο 1893 – 1894, όταν σπούδαζε στο Καθολικό Πανεπιστήμιο του Louvain στο Βέλγιο (όπου, όπως διασώζει ο βιογράφος του Γκόλντμπεργκ, οι σπουδαστές υποχρεώνονταν να παραμένουν άπλυτοι, «εις ένδειξη ταπεινότητας έναντι του Θεού», την ώρα που τους επιτρεπόταν να τρώνε υπερβολικά, να πίνουν και να κάνουν κάθε λογής ασωτίες), και οριστικοποιήθηκε το 1895, όταν από τον Οκτώβριο τοποθετήθηκε διευθυντής ενός φραντσισκανικού σχολείου του Μπάκινγκχαμ και ανήμερα Χριστούγεννα του 1895 χαρακτήρισε τον εαυτό του «δογματικά ξοφλημένο».

ΑΠΟΔΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ

«Δεν ήταν ζήτημα θάρρους», έγραψε ο ίδιος ο Μακ Κάμπε, «για μένα ήταν προτιμότερο να πεθάνω, από το να εξακολουθήσω να ζω μέσα σε εκείνο το θλιβερό σύστημα χωρίς πια να το πιστεύω». Η οργή του για την αθλιότητα του Χριστιανισμού και για τα χαμένα νεανικά του χρόνια, μεγάλωσε μάλιστα όταν οι φραντσισκανοί προσπάθησαν να τιμωρήσουν τον απρόσμενα γι’ αυτούς αποστατήσαντα, κατηγορώντας τον ψευδώς για κλοπή: «αποφάσισα έκτοτε να χαστουκίζω και στα δύο μάγουλα όποιον με χαστουκίζει στο ένα».

ΑΝΤΙ-ΚΛΗΡΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟ ΕΡΓΟ

Εγκαινίασε το συγγραφικό έργο του το 1897 με την μπροσούρα «Από την Ρώμη στον Ορθολογισμό» («From Rome to Rationalism»), την οποία την ίδια χρονιά επαύξησε σε κανονικό βιβλίο, το «Δώδεκα χρόνια σε ένα μοναστήρι» («Twelve Years in a Monastery») που πούλησε 100.000 αντίτυπα. Η συνέχεια του έργου του ήταν καταιγιστική, με επέκταση του ενδιαφέροντός του στην Πολιτική, την Επιστήμη, την Ιστορία και τον Πολιτισμό. Τα πρώτα βιβλία του ήσαν στενά αντι-κληρικαλιστικά και περιορισμένα στον Αγνωστικισμό, αλλά στην συνέχεια η γραφή του έγινε καθαρά αθεϊστική (υπήρξε μάλιστα ιδρυτικό μέλος της βρετανικής ένωσης «Rationalist Press Association» το 1899), ενώ η συγγραφική του δράση ενάντια στα ψέμματα, τον σκοταδισμό, την θεοκρατική απληστία και την δεισιδαιμονία, συμπληρωνόταν με μία ατελείωτη σειρά διαλέξεων (ο ίδιος τις είχε μετρήσει σε σχεδόν 4.000) στην Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και την Αυστραλία.

Το 1899 νυμφεύθηκε την Βεατρίκη Λη (Beatrice Lee) από το Λέστερ, με την οποία απέκτησε δύο υιούς και δύο θυγατέρες. Κατά την περίοδο 1898 – 1899 υπήρξε γραμματέας της αντι-κληρικαλιστικής «Κοσμικής Εταιρείας του Λέστερ» («Leicester Secular Society») και οργάνωσε ή βοήθησε διάφορες αντιθεοκρατικές κινήσεις, ενώ με την πάροδο των χρόνων και την αύξηση της ηλικίας του, η στάση του κατά του Χριστιανισμού σκλήραινε όλο και περισσότερο.

ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΟ ΞΕΜΠΡΟΣΤΙΑΣΜΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Το 1909 τίμησε τον Ισπανό αναρχικό παιδαγωγό και μάρτυρα του ελευθέρου πνεύματος Φραντσέσκο Φερρέρ με το συγκινητικό βιβλίο «Το Μαρτύριο του Φερρέρ» («Martyrdom of Ferrer: Being a True Account of His Life and Work») και την δεκαετία του 1930 εξέδωσε ανάμεσα σε πολλά άλλα έργα του και το πολύτομο «Η πραγματική Ιστορία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας» («The True Story of the Roman Catholic Church», 1930 -1931), καθώς και το απολαυστικό «Τι στοιχίζει ο Θεός στον άνθρωπο» («What Gods cost Man», 1933, στα πλαίσια της εκπληκτικής σειράς των «Μικρών Κυανών Βιβλίων», μέσα από τα οποία ξετινάζει κυριολεκτικά τον Χριστιανισμό τόσο από ιστορική, όσο και από ηθική πλευρά).


Το 1931 εξέδωσε επίσης σε 17 βιβλιαράκια την παρουσίαση 100 σπουδαίων ανθρώπων που επηρέασαν θετικά την ροή της Ιστορίας («One Hundred Men Who Moved the World: Character Sketches of the Greatest Creative Forces of History»), δέχθηκε όμως διαμαρτυρίες από τις εκπροσώπους του πρώϊμου τότε φεμινισμού για το γεγονός ότι και οι 100 παρουσιαζόμενοι ήσαν άνδρες (ανάμεσά τους ξεχώριζαν οι Χαμουραμπί, Βούδας, Κομφούκιος, Κύρος, Επίκουρος, Αδριανός, Ασόκα, Σαλαδίν, Βάκων, Γκαίτε, Ρενάν, Σίλλερ, Γίββων, Ρουσσώ, Μπετόβεν, Καντ, Βολταίρο, Παίην, Ντιντερό, Μπάϋρον, Μπολιβάρ, Μαντσίνι, Νίτσε και Παστέρ), αλλά και αρκετών «καλλιεργημένων» χριστιανών για το γεγονός ότι από τους 100 απουσίαζε ο Ιησούς Χριστός.

Στην προσεγμένα ήπια διαμαρτυρία ενός αμερικανού ιεραπόστολου από την Κίνα, απήντησε ο ίδιος, τονίζοντας στο ίδιο ύφος ότι η θρησκεία που θεωρείται ότι ίδρυσε ο Χριστός «οπισθοδρόμησε σοβαρά τον πολιτισμό και επιπλέον τον κράτησε καθηλωμένο για περισσότερα από χίλια χρόνια».

ΒΑΤΙΚΑΝΟ ΚΑΙ ΝΑΖΙΣΜΟΣ

Συνέγραψε επίσης και μερικές αξιόλογες βιογραφίες (μεταξύ των οποίων και μία του Γκαίτε, το 1912) και έκανε περί τις 50 μεταφράσεις. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο υπήρξε ιδιαίτερα καυστικός προς τους χριστιανούς θεοκράτες για την αμέριστη υποστήριξη που παρείχαν στον Ναζισμό μέσα από έργα του όπως «Πώς ο Σταυρός φλέρταρε την Σβάστικα επί 8 χρόνια» («How the Cross courted the Swastika for 8 years»), «Μια Ιστορία του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου» («A History of the Second World War»), κ.ά. Το 1947 και το 1951 αντίστοιχα, με τα «Lies and fallacies of the Encyclopedia Britannica» και «The Columbia Encyclopedia’s crimes against the truth», ο Μακ Κάμπε κατήγγειλε δημοσίως την «Βρετανική Εγκυκλοπαίδεια» («Encyclopedia Britannica», την οποία είχε αγοράσει το 1900 το ελεγχόμενο από τον Rockefeller Πανεπιστήμιο του Σικάγο με εντολή να ελεγχθούν και να διαμορφωθούν κατά το δοκούν οι 28 τόμοι της) και την «Εγκυκλοπαίδεια Κολούμπια» («Columbia Encyclopedia»), για εσκεμμένη ψευδολογία και μεροληψία υπέρ της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.

ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΑΓΑΝΙΣΜΟ

Ο βιογράφος του Γκόλντμπεργκ αναγνωρίζει στο έργο και τον αγώνα του Μακ Κάμπε μία τολμηρή τοποθέτηση υπέρ του Παγανισμού: «με το ογκώδες έργο του έχει προκαλέσει έναν υγιή επαναπροσδιορισμό αξιών. Κεντρικό χαρακτηριστικό αυτού του επαναπροσδιορισμού υπήρξε η επαναφορά της παγανιστικής επιρροής, καθώς και μια ανανεωμένη αντίληψη για την σπουδαιότητά της… Επί 2.000 έτη, οι δυνάμεις που παρατάχθηκαν ενάντια στον Παγανισμό έχουν επικρατήσει. Το να προσπαθήσει κανείς να αποκαταστήσει την ισορροπία, δείχνει –ή έχει φτιαχτεί από την κυρίαρχη ορθοδοξία να δείχνει- σαν μία αίρεση που κτυπάει τα ίδια τα θεμέλια των κοινωνιών… Σε γενικές γραμμές συμφωνώ μαζί του, τόσο με την επανανάδειξη αυτού που ήταν αγαθό κατά την κλασική και προ-κλασική ζωή, όσο και με την επανάστασή του ενάντια σε αυτά που είναι κακά στην ζωή κάτω από το ιουδαιοχριστιανικό έθος... Η Βαβυλώνα που στα υποτίθεται ιερά γραπτά των ιουδαίων και των χριστιανών περιγράφεται ως Πόρνη, μας έδωσε τον Χαμουραμπί και την νομοθεσία του. Ο ελληνικός και ρωμαϊκός Παγανισμός έδωσε στον κόσμο μία νέα αντίληψη της έννοιας της γνώσης και ο ίδιος ο Μακ Κάμπε τόνιζε ότι σήμερα θα ήμασταν χίλια χρόνια μπροστά εάν η ανθρωπότητα είχε παραμείνει στο συγκεκριμένο μονοπάτι… Οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι, τονίζει επίσης, καθιέρωσαν την δημοκρατία και μία αντίληψη δικαιωμάτων του ανθρώπου… απέσπασαν  τον ηθικό νόμο από την θρησκεία και του προσέδωσαν κοινωνικό και ανθρώπινο νόημα. Όλα αυτά πρέπει να τα θυμόμαστε, ειδικότερα όταν αναλογιζόμαστε τον Μεσαίωνα. Οι λεγόμενοι σκοτεινοί αιώνες ήσαν σκοτεινοί μόνο στις εκχριστιανισμένες χώρες… γιατί τώρα δεν το λένε αυτό οι ιστορικοί; Μα, απλώς επειδή οι περισσότεροι είναι πρωτίστως χριστιανοί και δευτερευόντως ιστορικοί».

ΘΥΜΑ ΑΙΣΧΡΩΝ ΕΠΙΘΕΣΕΩΝ

Όπως συμβαίνει με όλους όσους κτυπούν τα ψεύδη και τις αθλιότητες του Χριστιανισμού, οι θεοκράτες και οι θρησκόληπτοι της εποχής του τον δαιμονοποίησαν, του έκαναν συχνότατα αισχρές προσωπικές επιθέσεις, διέδιδαν εναντίον του απίθανες βρωμιές και συκοφαντίες, τον απειλούσαν ανώνυμα και τουλάχιστον μία φορά επιχείρησαν να τον εμπλέξουν σε ποινική υπόθεση. Ο Μακ Κάμπε όμως, τον οποίο ο Τσέστερτον (Gilbert Keith Chesterton, 1874 - 1936) συμπεριέλαβε στο βιβλίο του «Αιρετικοί» («Heretics», 1919, κεφάλαιο 16), έδειξε επαρκή ψυχική αντοχή απέναντι στον βρώμικο πόλεμο και συνέχισε απτόητος να συγγράφει βιβλία και να δίνει διαλέξεις, χαρακτηριστικό είναι δε το γεγονός ότι το 1954, ένα μόλις χρόνο πριν πεθάνει, γράφτηκε όλος ενθουσιασμό στην αντι-κληρικαλιστική «Εθνική Κοσμική Εταιρεία» («National Secular Society»).

«ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ ΕΩΣ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΟΥ ΗΜΕΡΑ»

Πέθανε στο σπίτι του στο Λονδίνο σε ηλικία 87 ετών και στην ταφόπλακά του χαιρετίστηκε από τους φίλους του ως «επαναστάτης έως και την τελευταία του ημέρα» («A rebel to his last day»). Δυστυχώς, λίγες ημέρες μετά την ταφή του, ο θρήσκος σπιτονοικοκύρης του έκαψε το αρχείο και τα χειρόγραφα του Μακ Κάμπε, στερώντας την ανθρωπότητα από μερικά ακόμη έργα ενάντια στον σκοταδισμό και την δεισιδαιμονία του Χριστιανισμού. Ο Γκόλντμπεργκ έγραψε για το έργο του: «ο Μακ Κάμπε έψαξε για την αλήθεια που θα έκανε τον άνθρωπο ελεύθερο. Όμως ανάμεσα σε αυτήν την αλήθεια του και την αλήθεια της Εκκλησίας υπήρχε ολόκληρο πέλαγος, τόσο απέραντο όσο και η διαφορά μεταξύ υγείας και αρρώστιας, μεταξύ ελευθερίας  και σκλαβιάς, χαράς και απελπισίας, ζωής και θανάτου».

Βλάσης Γ. Ρασσιάς, 2009


ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑΣ:

«Why I Left the Church», 1897 
«Twelve Years in a Monastery», 1897, 1903, 1912
«Modern Rationalism: a Sketch of the Progress of the Rationalist Spirit in the 19th Century», 1897
«Life in a Modern Monastery», 1898
«Religion of the 20th Century», 1899
«Can We Disarm?», με τον Georges Darien, 1899
«Peter Abelard», 1901 
«Saint Augustine and His Age», 1902
«The Riddle Vindicated. Haeckel's Critics Answered», 1903
«Church Discipline: an Ethical Study of the Church of Rome», 1903
«The Religion of Woman: an Historical Study», 1905
«Truth About Secular Education: Its History and Results», 1906
«A Hundred Years of Educational Controversy», 1907
«Talleyrand: a Biographical Study», 1907
«The Bible in Europe: an Inquiry into the Contribution of the Christian Religion to Civilization», 1907
«Life and Letters of George Jacob Holyoake», δίτομο, 1908
«Martyrdom of Ferrer: Being a True Account of His Life and Work», 1909
«Woman in Political Evolution», 1909
«The Iron Cardinal», 1909
«The Decay of the Church of Rome», 1909, 1911
«The Church of Spain», άρθρο στο «Fra Magazine», 1911
«The Evolution of Mind», 1910
«Empresses of Rome», 1911
«Goethe: The Man and His Character», 1912
«Τhe Story of Evolution», 1912
«The Existence of God», 1913, 1933
«A Candid History of the Jesuits», 1913
«Empresses of Constantinople», 1913
«George Bernard Shaw: a Critical study», 1914
«The Religion of Sir Oliver Lodge», 1914
«The Sources of the Morality of the Gospels», 1914
«Treitschke and the Great War», 1914
«The Soul of Europe: a Character Study of Militant Nations», 1915
«The Kaiser: His Personality and Career», 1915
«The War and the Churches», 1915
«In the Shade of the Cloister», εκδόθηκε ανώνυμα πριν το 1915
«Shakespeare and Goethe», πριν το 1915
«Origin of Life», πριν το 1915
«Crises in the History of the Papacy: a Study of 20 Famous Popes Whose Careers and Whose Influence Were Important in the Development of the Church and in the History of the World», 1916
«The Influence of the Church on Marriage and Divorce», 1916
«Bankruptcy of Religion», 1917
«The Pope's Favorite», 1917
«The Popes and their Church: a Candid Account», 1918, 1924, 1933
«The Growth of Religion: a Study of its Origin and Development», 1918
«Georges Clemenceau, France's Grand Old Man: His Life and Opinions», 1919
«The Church and the People», 1919
«A Biographical Dictionary of Modern Rationalists», 1920
«Is Spiritualism Based on Fraud: the Evidence Given by Sir A.C. Doyle and Others Drastically Examined», 1920
«Robert Owen», 1920
«The ABC of Evolution», 1921
«The End of the World», 1921
«The Evolution of Civilization», 1922
«George Jacob Holyoake», 1922
«Ice Ages: the Story of the Earth's Revolutions», 1922
«A New Creed for a New World», 1923
«The Twilight of the Gods», 1923
«The Wonders of the Stars», 1923
«The Marvels of Modern Physics», 1925
«Has the Universe a God? The great debate between Rev. Carlyle Summerbell, D.D., and Joseph McCabe. Held in the Auditorium Recital Hall, Chicago, Sunday afternoon, October 18, 1925», 1925
«The Triumph of Evolution», 1925
«The Human Origin of Morals», 1926
«Christianity and Slavery», 1926
«1825 to 1925: a Century of Stupendous Progress», 1926
«Truth About the Catholic Church», 1926

Συλλογή «Μικρών Κυανών Βιβλίων» («Little Blue Books»), από τις εκδόσεις «Haldeman-Julius Publications» του Κάνσας μεταξύ 1926 και 1934, πούλησε αθροιστικά περισσότερα από 1.900.000 αντίτυπα («Facts You Should Know About the Classics», «Do We Need Religion?», «The Absurdities of Christian Science», «Myths of Religious Statistics», «Religion's Failure to Combat Crime», «My Twelve Years in a Monastery», «Fraud of Spiritualism», «Psychology of Religion», «The Nonsense Called Theosophy», «The Future of Religion», «The Revolt Against Religion», «The Origin of Religion», «The World's Great Religions», «The Myth of Immortality», «The Futility of Belief In God», «The Human Origin of Morals», «The Forgery of the Old Testament», «Morals in Ancient Babylon», «Morals in Ancient Egypt», «Life and Morals in Greece and Rome», «Phallic Elements in Religion», «Did Jesus Ever Live?», «The Sources of Christian Morality», «Pagan Christs», «The Myth of the Resurrection», «Legends of Saints and Martyrs», «How Christianity "Triumphed"», «The Evolution of Christian Doctrine», «The Degradation of Woman», «Christianity and Slavery», «The Church and the School», «The Dark Ages», «How to Write for the Market», «New Light on Witchcraft», «The Horrors of the Inquisition», «Medieval Art and the Church», «The Moorish Civilization In Spain», «The Renaissance: a European Awakening», «The Reformation and Protestant Reaction», «The Truth About Galileo and Medieval Science», «The Jesuits: Religious Rogues», «Religion and the French Revolution», «The Churches and Modern Progress», «Seven Infidel United States Presidents», «Thomas Paine's Revolt Against the Bible», «The Conflict Between Science and Religion», «Robert G. Ingersoll: Benevolent Agnostic», «Christianity and Philanthropy», «Religion in the Great Poets», «The Triumph of Materialism», «The Beliefs of Scientists», «The Future of Christian Missions», «The Lies of Religious Literature», «Do We Live Forever: A Reply to Clarence True Wilson», «The End of the World», «Are Atheists Dogmatic?», «A Manual of Debunking», «Is Einstein's Theory Atheistic? An Answer to Cardinal O'Connell», «Mussolini and the Pope: the Comedy of the Blackshirt and the Blackmailer», «Why I Believe in Fair Taxation of Church Property», «Gay Chronicle of the Monks and Nuns», «Epicurean Doctrine of Happiness», «Love Affair of a Priest and a Nun», «Facing Death Fearlessly», «Debate with a Jesuit Priest», «Is War Inevitable?», «How People Lived in the Middle Ages», «Can We Change Human Nature?», «That Horrible French Revolution», «Atheism in Russia», «What is wrong with the World», «How an Ape Became a Man», «The Evolution of Animal Life», «The World We Live In», «The Body Machine and How It Works», «The Mysteries of Embryology and Heredity», «The Plant World Simplified, the Main Principles of Modern Botany», «Has Man a Mind?», «Man the Creator, Physics as the Basis of Engineering», «The Wonders of Modern Chemistry, the Principles on Which They Are Based», «How Religion Began: Primitive Man Stumbles into a Blind Alley», «Philosophers and Their Dreams, the History and Nature of Philosophical Speculation», «Real and Unreal Moral Law, the New Ethic and Its Timely Revolution», «How Christianity Grew Out of Paganism, the Real Origin of the Christian Religion», «The Ancient World, from the Dawn of Civilization to the Greeks», «The World of the Greeks and Romans: How a New Age Opened 2500 Years Ago», «The Middles Ages: The Longest Reaction in History», «The Historical Truth about the Rebirth of Civilization: The Material Factors», «Asia's Great Atheist Religions: An Account of Confucianism and Buddhism», «Skeptics the Great Leaders of Progress: Historical Absurdity of the Alleged Menace of Skepticism», «The Making of the Modern World, Civilization Advances as Obscurantism Decays», «Lies and Bunk about Racial Superiority: The Aryan and Other Races», «Asia and Its Problems: The Asiatics Just as Capable of Progress as the Whites», «Japan and America: Why America was Caught Napping», «Russia in the Light of the War: A Revolution in World Opinion», «Socialism and Capitalism: A Short Statement of the Economic Issue», «Evolution or Revolution: Fallacy of the Slow and Steady Theory of Progress», «Can We Change Human Nature? Social Psychology Slays the Popular Myth», «Sham Fighting about Matter and Spirit: Current Bunk about Materialism and the Spiritual», «Freethought and Agnosticism: Lies and Confusion in Conventional Literature», «The Literature of Myths and Legends: Books that Dupe Half the World», «Great Poets and Their Creeds: The Fallacy that Religion Inspires Great Poetry», «The Theaters and the Cinema: A Critique of Them as Organs of Public Education», «Pessimism in Modern Literature: Why So Much Cynicism in Brilliant Writers», «Modern Fancy Religions: When Do They Become Rackets», «The Futility of All Mysticism: The Claim that There is a Superscientific Knowledge», «Fundamentalist and Superior Believers: Fallacy of the Belief that Refining Orthodoxy Pays», «Is Our Degenerate? All Talk about Superior Earlier Ages Bunk», «The Crying Need of School Reform: How to Make Education Attractive and Effective», «The Question of Democracy: A Critical Study of First Principles», «The Man and the Woman: Science and Common Sense on the Sex Question», «What Is the End of Life? Bunk about the Aimlessness of Modern Life», «Bunk about Marriage: The Synthetic Zeal of the Bigots», «Should the World Federate? The Question of the Federation of All Nations», «H. G. Wells and His Creed: An Examination of the Chief Constructive Proposals in Literature», «Is America Religious? A Candid Examination and Critique of Claims», «Death Control and Birth Control: The Orthodox Attitude Paradoxical and Insincere», «Bunk About Free will and Strong Will: Another Revolution in Psychology», «The Materialistic Determination of History: A Great Philosophy in Brief Outline», «Man Today Faces His Greatest Opportunity: This Tide in Man's Affairs», «The Mystery of Existence», «Sex Life in Russia», «The Erring Husband», «What Gods Cost Man», «The Blood of Martyrs», καθώς και τα «Debate on Spiritualism», με τον Conan Doyle, «A Book of American Shams», με διάφορους άλλους, «Is Evolution True? Is Evolution, as a Process, Substantiated by Facts?», με τον G. M. Price)

«The Psychology of Religion», 1927
«Science Yesterday, Today and Tomorrow», 1927
«The Key to Culture», 1927
«Debunking the Lourdes Miracles and Other Articles», 1928
«Writers of Today and Their Message to the World», 1928
«The Story of Religious Controversy», 1929
«The Key to Love and Sex», 1929
«The True Story of the Roman Catholic Church», 1930
«Joseph McCabe's Magazine», 21 τεύχη από τον Ιούλιο 1930 έως τον Μάϊο 1931
«Why I Believe In Fair Taxation Of Church Property», 1930
«The True Story of the Roman Catholic Church», 6 τόμοι, 1930 -1931
«The History and Meaning of the Catholic Index of Forbidden Books», 1931
«The New Science and the Story of Evolution», 1931
«One Hundred Men Who Moved the World: Character Sketches of the Greatest Creative Forces of History», 1931
«Spain in Revolt», 1931
«An Outline of Today's Knowledge: Important Truths of Modern Science and History», 1932
«A Book of Popular Superstitions: a Study of Man's Capacity for Wrong Beliefs», 1932
«Can We Save Civilization?», 1932
«Edward Clodd: a Memoir», 1932
«The Story of the World's Oldest Profession: Prostitution in the Ancient, Medieval and Modern Worlds», 1932
«The Riddle of the Universe Today», 1934
«Great Ideas Made Simple: Help in Clearing up Ideas on Science, Philosophy, Literature», 1934
«Mr. G. K. Chesterton as an Historical Oracle», 1934
«Rhythm Method of Natural Birth Control», 1934
«The Splendor of Moorish Spain», 1935
«The Social Record of Christianity», 1935
«Appeal to Reason Library», μαζί με άλλους, οκτώ τόμοι, 1935
«Is The Position of Atheism Getting Stronger?», 1936
«The Freethinker's Library», 1936
«Evolution: a General Sketch from Nebula to Man», 1937
«Prehistoric Man», 1937
«Principles of Evolution», 1938
«The Futility of Basic Religious Ideas», 1938
«A History of the Popes», 1939
«Atheist Russia Shakes the World: How the Wicked Bolsheviks Are to Save Our Christian Civilization», 1941
«Fascist Romanism Defies Civilization: How the Pope Keeps to the Plot While the World Curses It», 1941
«The Fruits of Romanism: The Catholic Church Does Far More Harm than Good», 1941
«The Church Defies Modern Life: One Sound Catholic Boast--We Never Change», 1941
«The Church the Enemy of the Workers: Rome is the Natural Ally of All Exploiters», 1941
«The Pope and the Italian Jackal: How Mussolini's Invincible Legions were blessed», 1942
«A Biographical Dictionary of Ancient, Medieval, and Modern Freethinkers», 1945
«The Bloody Story of Anti-Semitism Down the Ages: A Few Friendly Counsels of a Freethinker to the Members of Our Three Great Religions», 1947
«Eighty Years a Rebel; Autobiography», 1947
«The Lies and Fallacies of the Encyclopedia Britannica; How Powerful and Shameless Clerical Forces Castrated a Famous Work of Reference», 1947
«A Rationalist Encyclopedia: A Book of Reference, On Religion, Philosophy, Ethics, and Science», 1948
«A History of Satanism: Telling How the Devil Was Born, How He Came to Be Worshipped as a God, and How He Died», 1948
«The Life Story of Robert Owen: The Story of a Great and Naive Man Who Used His Life and Spent His Fortune in Furthering Every Social Crusade of His Time», 1948
«A Manual of Human Morality: A Complete Summary of Theories of Ethics and Laws of Behavior», 1948
«The Meaning of Existentialism: The New Philosophy, Founded by Sartre, That Has Made Quick Progress among the Volatile Young Men of Paris' Latin Quarter», 1946
«The Catholic Church and the Sex Problem: The Stupidity, Futility, and Insolence of Its Ethic», 1949
«Rome's Syllabus οf Condemned Opinions: The Last Blast οf The Catholic Church's Medieval Trumpet», 1950
«The Columbia Encyclopedia's Crimes against the Truth», 1951


ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΩΝ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ:

Εdouard Dujardin, «The Source of the Christian Tradition: a Critical History of Ancient Judaism», 1881
Ernst Haeckel, «The Riddle of the Universe at the Close of the 19th Century», 1901
Ludwig Buchner, «Last Words on Materialism and Kindred Subjects», 1901
Ernst Haeckel, «The Wonders of Life. Α popular study of biological philosophy», 1905
Conrad Guenther, «Darwinism and the Problems of Life: a Study of Familiar Animal Life», 1906
Ernst Haeckel, «Last Words on Evolution. Α popular retrospect and summary», 1906
Albert Kalthoff, «The Rise of Christianity», 1907
Alexander Lange Kielland, «Napoleon's Men and Methods», 1908
Ernst Haeckel, «The Evolution of Man: a Popular Scientific Study», 1910
Edouard Dujardin, «The Source of the Christian Tradition: a Critical History of Ancient Judaism», 1911
Arthur Drews, «0The Witnesses to the Historicity of Jesus», 1912
Voltaire, «Toleration and Other Essays», 1912
Francisco Ferrer, «Origin and Ideals of the Modern School», 1913
Wilhelm Windelband, «Introduction to Philosophy», 1921
Pierre Denis, «The Argentine Republic, its development and progress», 1922
Jean Carrere, «Degeneration in the Great French Masters, Rousseau—Chateaubriand—Balzac—Stendhal—Sand—Musset—Baudelaire—Flaubert—Verlaine—Zola», 1922
Charles Nordmann, «Einstein and the Universe. Α popular exposition of the famous theory», 1922
Rudolf Eucken, «Socialism: An Analysis», 1922
Dr. Edon Caesar Corti, «Leopold I of Belgium: Secret Pages of European History», 1923
Oscar Paul Gilbert, «The Prince de Ligne, a gay Marshal of the old regime», 1923
Nicolae Iorga, «A History of Romania», 1925
Voltaire, «Selected works», 1935


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Bill Cooke, «A rebel to his last breath. Joseph McCabe and Rationalism», εκδόσεις «Prometheus Books», 2001
Isaac Goldberg, «Joseph McCabe: Fighter for Freethought», εκδόσεις «Haldeman-Julius Publications», Girard, Kansas, 1936 
Marcet Haldeman-Julius, «Talks with Joseph McCabe, and Other Confidential Sketches», εκδόσεις «Haldeman-Julius Publications», Girard, Kansas, 1931










ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕ: 

ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΨΥΧΕΣ 

ΣΥΓΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΨΥΧΕΣ 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ "ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ" 

ΚΕΙΜΕΝΑ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ, ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ" (1980 - 1993) 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ