Εουζέν Προτό

(Eugène Louis Charles Protot, Carisey Yonne, 27 Ιανουαρίου 1839 – Paris, 17 Φεβρουαρίου 1921)

Γάλλος νομικός και επαναστάτης, οπαδός του Μπλανκί, τέκτονας και στέλεχος της «Κομμούνας του Παρισιού».



ΜΠΛΑΝΚΙΣΤΗΣ

Γεννήθηκε στην Βουργουνδία, στην κοινότητα Carisey του νομού Υόν (Yonne) από φτωχή αγροτική οικογένεια αμπελουργών, ωστόσο με πολλές στερήσεις κατόρθωσε να σπουδάσει και τελικά έφυγε εντελώς άφραγκος για το Παρίσι, όπου, παραδίδοντας μαθήματα φιλολογίας για τα προς το ζην, άρχισε από το 1864 πανεπιστημιακές σπουδές στην εκεί νομική σχολή.

Μέσα στο Πανεπιστήμιο ήλθε σε επαφή με τους κύκλους των οπαδών του Ωγκύστ Μπλανκί (Louis Auguste Blanqui, 1805 – 1881) και προσχώρησε στις νεολαϊστικες ομάδες κρούσης που είχαν οργανώσει οι Ερνέστ Γκρανζ (Ernest Henri Granger, 1844 – 1914) και Εμίλ Εντ (Émile Désiré François Eudes, 1843 – 1888).

Τον Οκτώβριο του 1865 έλαβε μέρος στην Λιέγη του Βελγίου στην δυναμική παρέμβαση που επιχείρησαν μπλανκιστές και αναρχικοί γενειοφόροι και μαυροντυμένοι Γάλλοι φοιτητές (ανάμεσα στους οποίους και οι Charles Victor Jaclard, Pierre Delboy, GermainCasse, Charles Longuet, Paul Lafargue, Paul Dubois, Gustave Tridon και Aristide Rey) στο εκεί διεξαγόμενο «Διεθνές Φοιτητικό Συνέδριο». Οι νεαροί Γάλλοι μετέτρεψαν το Συνέδριο σε εκδήλωση επαναστατικότητας και αθεϊσμού, υψώνοντας μάλιστα μέσα στην αίθουσα του συνεδρίου την μαύρη σημαία.

Συνελήφθη για πρώτη φορά στις 4 Ιανουαρίου 1866 μαζί με επτά ακόμη νεαρούς «μπλανκιστές», έπειτα από μία μυστική συγκέντρωσή τους στο «Café de la Renais-
sance Hellenique» με σκοπό να ιδρύσουν επαναστατική οργάνωση, και όλοι τους κατέληξαν στις φυλακές της «Αγίας Πελαγίας» («Sainte-Pélagie») και στην δίκη που ακολούθησε καταδικάστηκαν από 3 έως 15 μήνες φυλάκή.

Ο Προτό καταδικάστηκε σε 15 μήνες και στην ακρόαση της 9ης Μαϊου 1866 του αιτήματος αποφυλάκισής του μπροστά στο «Αυτοκρατορικό Δικαστήριο Παρισίων», κράτησε πολύ σκληρή στάση, παρά τις αλλεπάλληλες προειδοποιήσεις του προέδρου του δικαστηρίου. Κατήγγειλε την δουλικότητα των πολιτικών και των εφημερίδων απέναντι στον μονάρχη Ναπολέοντα τον Γ, καθώς και το εκλογικό σύστημα «που χειρίζεται τον φτωχό και αμόρφωτο ψηφοφόρο» και τόνισε: «επιδιώκουμε με επαναστατικές διαδικασίες να καταστρέψουμε κάθε είδους τυραννία, πολιτική, στρατιωτική, θρησκευτική και καπιταλιστική και να εγκαθιδρύσουμε στα συντρίμμια αυτών των ξεπερασμένων κακοηθειών την αιώνια ειρήνη ανάμεσα στα έθνη, καθώς και την απόλυτη ελευθερία και ισότιμη ευημερία του κάθε πολίτη».

Τον Σεπτέμβριο του 1866 συμμετείχε στο συνέδριο της «Πρώτης Διεθνούς» στην Γενεύη, ως εκπρόσωπος των «μπλανκιστών», ενώ τον Φεβρουάριο του 1868 γνώρισε για μία ακόμη φορά τα κελιά της «Αγίας Πελαγίας», όπου παρέμεινε φυλακισμένος για μερικούς ακόμη μήνες.

ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

Μετά την αποφυλάκισή του και έχοντας ήδη μυηθεί και στον Τεκτονισμό, στην παρισινή στοά «L’ Alliance Fraternelle», υπερασπίστηκε αρκετές φορές ως συνήγορος διάφορους αγωνιστές κατά της «Δεύτερης Αυτοκρατορίας», κατά κανόνα με τρόπο δυναμικό, ταυτιζόμενος ανοικτά, μπροστά στους δικαστές, με τις ιδέες των κατηγορουμένων. Όταν στις 7 Φεβρουαρίου 1870 οι «μπλανκιστές» προσπάθησαν ανεπιτυχώς να προκαλέσουν, μέσω μιας «νύκτας οδοφραγμάτων», λαϊκή εξέγερση στην εργατική συνοικία Belleville στα βόρεια του Παρισιού και στις 8 και 9 στην περιοχή Τεμπλ (Temple), μερικοί από αυτούς (ο σπουδαστής της Νομικής Φερρέ, ο δημοσιογράφος Κουρνέ, ο δημοσιογράφος Φλουράνς, ο υποδηματοποιός Dereure, ο ιατρός Tony Moilin, κ.ά.) πιάστηκαν τις επόμενες εβδομάδες, κατηγορούμενοι για απόπειρα στάσης και για συνωμοσία για δολοφονία του Ναπολέοντος του Γ.

Ένας από τους συλληφθέντες ήταν και ο «μπλανκιστής» εργάτης Megy, που όταν στις 11 Απριλίου η αστυνομία εισέβαλε στο σπίτι του πριν τα ξημερώματα, δηλαδή παράνομα σύμφωνα με τα τότε ισχύοντα, είχε πυροβολήσει και σκοτώσει έναν αστυνομικό με πολιτικά. Στο άκουσμα ότι την νομική υπεράσπιση του Megy είχε αναλάβει ο Προτό και την ηθική υπεράσπισή του η εφημερίδα «Αφύπνιση» («La Reveil») του ιακωβίνου ηγέτη Σαρλ Ντελεκλύζ (Louis Charles Delescluze, 1809 – 1871), η κυβέρνηση έσπευσε πανικόβλητη να διατάξει την δίχως στοιχεία σύλληψη και του Προτό, καθώς και την κατάσχεση όλων των σημειώσεών του.


Υπό την έντονη όμως πίεση ολόκληρου σχεδόν του δικηγορικού κόσμου του Παρισιού, ο Προτό αφέθηκε τελικά ελεύθερος μετά από λίγο, αρθρογράφησε στην εφημερίδα «Εφημερίδα του Λαού» («Journal du Peuple»), και στην δίκη των συνωμοτών που ακολούθησε τον Ιούλιο και Αύγουστο του 1870 στο Blois, ήταν συνήγορος του Megy. Παρά όμως την παθιασμένη υπεράσπιση από τον Προτό, ο Megy καταδικάστηκε τελικά στις 9 Αυγούστου 1870 σε 15 χρόνια καταναγκαστικά έργα (την επόμενη ημέρα η εφημερίδα «Αφύπνιση» σφραγίστηκε από την αστυνομία του Ναπολέοντος του Γ και ο Ντελεκλύζ έφυγε στο εξωτερικό για να γλιτώσει την σύλληψη, ενώ αργότερα, στις ημέρες της «Κομμούνας», ο απελευθερωμένος Megy πολέμησε ως στρατηγός στην υπεράσπιση του Fort d’ Issy).

ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΕΘΝΟΦΡΟΥΡΑΣ

Μετά την δίκη του Blois και μέχρι την ανακήρυξη της «Δημοκρατίας της 4ης Σεπτεμβρίου» ή «Τρίτης Γαλλικής Δημοκρατίας», ο Προτό πέρασε στην παρανομία, καθώς είχε εκδοθεί ένταλμα σύλληψής του από την αυτοκρατορική αστυνομία. Κατά την διάρκεια της πολιορκίας του Παρισιού από τους Πρώσους (Σεπτέμβριος 1870 – Μάρτιος 1871) υπηρέτησε ως υπαξιωματικός (επιλοχίας) της Εθνοφρουράς, ενώ, ως δικηγόρος, υπερασπίστηκε τους «μπλανκιστές» ομοϊδεάτες του που δικάζονταν για την

απόπειρα εξέγερσης κατά της «Κυβέρνησης Εθνικής Άμυνας» («Gouvernement de la Défense Nationale») στις 31 Οκτωβρίου 1870 και πέτυχε μάλιστα την αθώωση του μετέπειτα «κομμουνάρου» Pierre Vésinier (1826 - 1909).

ΚΟΜΜΟΥΝΑΡΟΣ

Συμμετείχε στην «Κομμούνα του Παρισιού» από την πρώτη κιόλας ημέρα της ανακήρυξής της, αρχικά στην «Επιτροπή Δημόσιας Δικαιοσύνης» μαζί με τους Ranc, Leo Meillet, Vermorel, Ledroit και Babick και από τις 18 Απριλίου ως «υπουργός Δικαιοσύνης» και υπηρέτησε επίσης παράλληλα από τις 20 Απριλίου έως την 1η Μαϊου στην «Εκτελεστική Επιτροπή». Πάσχισε σχεδόν μόνος του να κάνει συστηματικό νομοθετικό έργο (καθώς οι περισσότεροι της αρχικής επιτροπής είχαν παραιτηθεί) και επίσης μόνος του συνέταξε τον γνωστό «νόμο για τους ομήρους»: «η κυβέρνηση των Βερσαλιών τσαλαπάτησε ανενδοίαστα όλους τους ανθρώπινους ηθικούς νόμους, όσο και όλους τους νόμους του πολέμου… Άρθρο 4. Κάθε πρόσωπο που κατηγορείται για συνεργασία με τους Βερσαλιέρους και έχει φυλακιστεί με απόφαση δικαστηρίου, αποτελεί όμηρο του παρισινού λαού. Άρθρο 5. Κάθε εκτέλεση από τους Βερσαλιέρους αιχμαλώτου πολέμου ή παρτιζάνου της κανονικής κυβέρνησης της Κομμούνας θα ακολουθείται αμέσως από την εκτέλεση τριπλάσιου αριθμού ομήρων που κρατούνται με βάση το Άρθρο 4, οι οποίοι θα επιλέγονται δια κλήρου».

Ο Προτό ήλθε κατ’ επανάληψη σε σύγκρουση με τον επίσης «μπλανκιστή» αρχηγό της αστυνομίας και μετά «γενικό εισαγγελέα» της «Κομμούνας» Ραούλ Ριγκώ (Raoul Rigault, 1846 - 1871), ο οποίος γενικά ενθάρρυνε το πνεύμα της αυθαιρεσίας στην αντιμετώπιση των εχθρών και στις 14 Απριλίου πέτυχε να διασφαλιστεί με διάταγμα της «Κομμούνας» ότι ήταν υποχρεωτικό οι συλλαμβανόμενοι να προσάγονται στις δικαστικές αρχές μετά την συμπλήρωση ενός εικοσιτετραώρου από την σύλληψή τους, διαφορετικά εκείνοι που τους συνέλαβαν θα ήσαν ένοχοι κατάχρησης εξουσίας (την τρομερή βεβαίως δυσκολία να εφαρμοστεί στην πράξη αυτό το διάταγμα παραδέχθηκε ο ίδιος μπροστά στην «Κομμούνα» μόλις 11 ημέρες αργότερα, στις 25 Απριλίου). Εναντιώθηκε επίσης στις αρχές του Μαϊου στην πρόταση για σύσταση «Επιτροπής Κοινής Σωτηρίας» κατά τα ιακωβινικά πρότυπα της περιόδου 1793 – 1794, καθώς και στην ίδρυση «Επαναστατικού Δικαστηρίου» με επικεφαλής τον Ριγκώ.


Κατά τις μάχες της «Ματωμένης Εβδομάδας», καθώς θεωρείτο σημαντικός ηγέτης των «Κομμουνάρων» παρουσιάστηκε κατ’ επανάληψη ως νεκρός από την προπαγάνδα των Βερσαλιέρων. Πολέμησε γενναία μέχρι την Παρασκευή 26 Μαϊου στο οδόφραγμα της οδού Fontaine-au-Roi, και παρ’ όλο που από μια κανονιά τραυματίστηκε άσχημα στο πρόσωπο (σε επτά διαφορετικά σημεία), κατόρθωσε τελικά να διαφύγει την σύλληψη και στην συνέχεια έφυγε στο εξωτερικό. Εγκαταστάθηκε τον Οκτώβριο του 1871 στην Γενεύη και αργότερα στην Λωζάνη, ενώ στις 19 Νοεμβρίου 1872 καταδικάστηκε ερήμην από το παρισινό 6ο ειδικό στρατοδικείο σε θάνατο.

Στα τέλη του 1873 βρέθηκε στις Βρυξέλλες, όπου όμως συνελήφθη τον Φεβρουάριο του 1874 και καταδικάστηκε σε 15 ημέρες φυλάκιση για «ιδιοποίηση ξένου ονόματος» και η περιπέτεια του πολιτικού φυγά συνεχίστηκε με ολιγόμηνες παραμονές στην Βέρνη (1875), το Λονδίνο και την Γένοβα, όπου συνελήφθη και φυλακίστηκε για μία ακόμη φορά.  


ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΗΣ

Όπως και οι άλλοι επιζήσαντες «κομμουνάροι», ο Προτό επέστρεψε στο Παρίσι το 1880, με την πολιτική αμνηστία που χορηγήθηκε εκείνη την χρονιά έπειτα από αίτημα του μόλις αποφυλακισμένου και θρυλικού πια Μπλανκί στον Γαμβέττα και πολιτικές πιέσεις του τελευταίου, όμως δεν μπόρεσε να γίνει ξανά δεκτός στον δικηγορικό σύλλογο («Conseil de l’ ordre des avocats»).

Παρ’ όλο που έζησε έκτοτε σε μεγάλη οικονομική ανέχεια, αγωνίστηκε για 15 περίπου χρόνια ενάντια στην τότε προέλαση των μαρξιστών και των διεθνιστών μέσα στον αριστερό πολιτικό χώρο και την εμμονή τους στο προφίλ του απάτριδος αριστερού, την εποχή ακριβώς που ο ιδρυτής του πολιτικού σιωνισμού Χερτζλ (Theodor Herzl, ή Binyamin Ze'ev Herzl, ή Herzl Tivadar 1860 - 1904) έδινε το σύνθημα για ισραηλιτική πατρίδα («Der Judenstaat», Ζυρίχη, 1988).

Τον Αύγουστο του 1889 έθεσε δίχως επιτυχία υποψηφιότητα για την έδρα του θανόντος κομμουνάρου Félix Pyat (1810 - 1889) απέναντι στον προσχωρήσαντα στον Μαρξισμό πρώην εργατιστή «ιακωβίνο» Zυλ Γκεσντ (Jules Bazile Guesde, 1845 - 1922,), ενώ πριν λίγες εβδομάδες είχε επίσης εναντιωθεί στην από τους γερμανούς κυρίως μαρξιστές της «Δεύτερης Διεθνούς» καθιέρωση της παγκόσμιας Εργατικής Πρωτομαγιάς και ιδιοποίηση του θανάτου των αναρχικών του Σικάγου, τονίζοντας ότι «μόνον οι θρησκείες στηρίζονται στην διαστρέβλωση των νοημάτων και στο μαρτυρολόγιο».


Στα πλαίσια αυτού ακριβώς του αγώνα του, εξέδωσε την πρωτομαγιά του 1892 και την πρωτομαγιά του 1893 τις δύο μπροσούρες του με τίτλο 1ο και 2ο «Μανιφέστο της Επαναστατικής Κομμούνας προς τους εργαζόμενους της Γαλλίας» («Manifeste de la Commune Révolutionnaire aux travailleurs de France») και στο δεύτερο κατήγγειλε ιδιαίτερα τον πρώην συναγωνιστή του, γεννημένο στην Κούβα γαλλοεβραίο γαμπρό του Μαρξ Πωλ Λαφάργκ (Paul Lafargue, 1842 - 1911), ως σύμμαχο του Χριστιανισμού και της άκρας Δεξιάς και πρώτο «εισηγητή του αντι-πατριωτισμού στην Γαλλία» («introducteur de l’anti-patriotisme en France» ).

Στην ίδια κατεύθυνση ήταν και ένα ακόμη μανιφέστο του προς τον λαό της Μασσαλίας («Manifeste au peuple de Marseille») στις 20 Σεπτεμβρίου 1892. Στο τέλος του δεύτερου «Μανιφέστου της Επαναστατικής Κομμούνας προς τους εργαζόμενους της Γαλλίας», ο Προτό ύψωνε τις μεγάλες εορτές της γαλλικής δημοκρατικής εποποιϊας (14 Ιουλίου, 10 Αυγούστου και 22 Σεπτεμβρίου) απέναντι στην πρωτομαγιά των γερμανών μαρξιστών και καλούσε τους συμπατριώτες του εργάτες να μην συμμετάχουν στις «γερμανικές εορτές» («Travailleurs de France! N' allez pas aux Fetes allemandes!»).

Με το αργό σβήσιμο του «Μπλανκισμού», αλλά και της πατριωτικής Αριστεράς, στα μέσα της δεκαετίας του 1890 ο Προτό κατέληξε τελικά στο «Γαλλικό Σοσιαλιστικό Κόμμα» («Parti Socialiste Francais», PSF, 1899 - 1905) των «ποσιμπιλιστών» του Ζαν Ζωρές (Jean Léon Jaurès, 1859 - 1914), όπου μάλιστα μεσολάβησε για την εγγραφή σε αυτό του λιβανέζου «οθωμανιστή» συγγραφέα Φαρίντ Κασάμπ (Farid Georges Kassab, 1884 - 1970), συγγραφέα των «Le Nouvel Empire Arabe» (Παρίσι, 1906) και «Palestine, Hellenisme et Clericalisme» (Κωνσταντινούπολη, 1909). Έχοντας εγκαταλείψει του πολιτικούς αγώνες μετά την απορρόφηση και του «Γαλλικού Σοσιαλιστικού Κόμματος» το 1905 από την ολότελα μαρξιστική πια «Δεύτερη Διεθνή» (και συγκεκριμένα από τον «Γαλλικό Τομέα της Εργατικής Διεθνούς», «Section Française de l’ Internationale Ouvrière», SFIO, πρόδρομο του «Γαλλικού Κομμουνιστικού Κόμματος»), πέθανε στο Παρίσι στις 17 Φεβρουαρίου 1921. Τάφηκε στην γενέτειρά του, σε ιδιωτικό χώρο.


Βλάσης Γ. Ρασσιάς, 2009


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Charles Da Costa, «Les Blanquistes», Paris, 1912
Bernard Noël, «Dictionnaire de la Commune», Paris, 1978
Roger Price, «People and politics in France, 1848 – 1870», Cambridge, 2004







 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕ: 

ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΨΥΧΕΣ 

ΣΥΓΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΨΥΧΕΣ 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ "ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ" 

ΚΕΙΜΕΝΑ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ, ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ" (1980 - 1993) 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ