Έλντριτζ Κλήβερ
(Leroy Eldridge Cleaver, Wabbaseka Arkansas, 31 Αυγούστου 1935 – Pomona California, 1 Μαϊου 1998) Αφροαμερικανός πολιτικός ακτιβιστής και συγγραφέας, ηγετικό στέλεχος του «Κόμματος των Μαύρων Πανθήρων», εξτρεμιστής που όμως στο τέλος του βίου του κατέληξε θρησκόληπτος συντηρητικός.
ΠΟΛΙΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΦΥΛΑΚΗ Στην διάρκεια του εγκλεισμού του ήλθε για πρώτη φορά σε επαφή με πολιτικά δοκίμια και μελέτησε εργασίες του Άγγλου ριζοσπάστη Τόμας Παίην (Thomas Paine, 1737 – 1809) και του παναφρικανιστή Ουϊλιαμ Ντουμπουά ή Ντουμπόϊς όπως έμεινε να προφέρεται στα αμερικανικά (William Edward Burghardt Du Bois,1868 - 1963), καθώς και τα κύρια μαρξιστο-λενινιστικά έργα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ήλθε σε επαφή με τις ιδέες του αφροαμερικανού εθνικιστή εξτρεμιστή Μάλκομ Εξ (Malcolm Χ, πραγματικό όνομα Malcolm Little, 1925 – 1965, ισλαμικό όνομα El-Hajj Malik El-Shabazz), οι οποίες και τον επηρέασαν εντονότατα και μάλλον τον καθοδήγησαν την επόμενη μιάμιση δεκαετία της ζωής του. Ενώ μέσα στην φυλακή είχε γίνει στέλεχος της οργάνωσης «Έθνος του Ισλάμ» («Nation of Islam», που είχε ιδρύσει ο Elijah Muhammad) ένας από τους ηγέτες της οποίας ήταν και ο Μάλκομ Εξ, όταν ο τελευταίος αποχώρησε από αυτήν το έτος 1963, ο Κλήβερ τον μιμήθηκε αμέσως και αποχώρησε και αυτός. ΠΡΟΣΧΩΡΗΣΗ ΣΤΟΥΣ «ΜΑΥΡΟΥΣ ΠΑΝΘΗΡΕΣ» Το 1966, ενώ ήδη το ίνδαλμά του είχε δολοφονηθεί πιθανόν από μέλη του «Έθνους του Ισλάμ» και ο Κλήβερ είχε αποτάξει τον Ισλαμισμό, πήρε αναστολή για το υπόλοιπο της ποινής του μετά από 8ετή παραμονή στις φυλακές (με την βοήθεια της λευκής δικηγόρου Beverly Axelrod, που τον είχε ερωτευθεί) και τον Οκτώβριο προσχώρησε στην οργάνωση των «Μαύρων Πανθήρων», που είχαν ιδρύσει στο Ώκλαντ (Oakland) της Καλιφόρνια οι Χιού Π. Νιούτον (Huey P. Newton, 1942 - 1989) και Μπόμπυ Σήλ (Robert George «Bobby» Seale, 1936 -) και πήρε το αξίωμα του «υπουργού Πληροφόρησης» («Μinister of Ιnformation»).
Κάποιες θέσεις του στο «Ψυχή στον Πάγο» χαρακτηρίστηκαν όμως από διάφορους κριτικούς ως «ομοφοβικές» (κατήγγειλε την ομοφυλοφιλία του μαύρου συγγραφέα James Baldwin) και «σεξιστικές» (με αφορμή ότι σε ένα σημείο του βιβλίου παραδέχθηκε ότι σε κάποια στιγμή της ζωής του θεωρούσε «επαναστατική πράξη» τον βιασμό λευκών γυναικών), σε σημείο που δημιουργήθηκε έντονη δυσαρέσκεια στις τάξεις των «Μαύρων Πανθήρων» λόγω της πιθανής σύγχυσης των απόψεων του Κλήβερ με τις επίσημες θέσεις της οργάνωσης. ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΦΥΛΑΚΙΣΗ O Κλήβερ αρθρογράφησε για ένα διάστημα και στο αριστερό μηνιαίο περιοδικό «Ράμπαρτς» («Ramparts»), στο οποίο τον είχε συστήσει η δικηγόρος του Βeverly Axelrod και στις 27 Δεκεμβρίου 1967 νυμφεύθηκε την μαύρη αριστερίστρια Καθλήν Νήλ Κλήβερ (Kathleen Neal Cleaver, 1945 -), την πρώτη γυναίκα που μπήκε στην Κεντρική Επιτροπή του κόμματος. Στις 6 Απριλίου 1968 όμως, δύο ημέρες μετά την δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ (Martin Luther King, Jr.), έπεσε μαζί με 7 ακόμα συντρόφους του σε μία ενέδρα της αστυνομίας του Ώκλαντ, κατά την οποία, μετά από σφοδρή ανταλλαγή πυροβολισμών και πολιορκία του πρόχειρου καταφυγίου τους, ο Κλήβερ συνελήφθη τραυματισμένος από σφαίρα στο πόδι και φυλακίστηκε στο Vacaville με την κατηγορία της απόπειρας ανθρωποκτονίας. Πιο άτυχος από τους 7 «Πάνθηρες» στάθηκε ο μόλις 17χρονος Μπόμπυ Χάττον (Bobby Hutton, 1950 – 1968, το νεαρότερο μέλος της οργάνωσης), ο οποίος γαζώθηκε με 12 σφαίρες παρά το ότι είχε ήδη παραδοθεί. ΦΥΓΗ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ Μετά από δύο μήνες ο Κλήβερ κατόρθωσε να αποφυλακιστεί μέχρι την δίκη του με εγγύηση και επωφελήθηκε από την πρόσκαιρη ελευθερία για να δώσει μια σειρά από διαλέξεις στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ και να κατεβεί επίσης ως υποψήφιος για την Προεδρεία των Η.Π.Α. με το κόμμα «Peace and Freedom Party», στο οποίο στεγάζονταν χίπις, ριζοσπάστες και ειρηνιστές (πήρε περίπου 37.000 ψήφους). Όταν ο τότε κυβερνήτης της Καλιφόρνια Ρόναλντ Ρήγκαν (Ronald Reagan) προσπάθησε να του ακυρώσει τις διαλέξεις, ο Κλήβερ τον εξύβρισε δημόσια με αποτέλεσμα να διαταχθεί η επιστροφή του στην φυλακή. Με σίγουρη πια την καταδίκη του για απόπειρα ανθρωποκτονίας, διέφυγε μαζί με την σύζυγό του στις 24 Νοεμβρίου 1968 στο Μεξικό και από εκεί έφθασαν στην Κούβα. Ήδη πριν από 2 μήνες ο τότε διευθυντής του FBI Χούβερ (J. Edgar Hoover) είχε χαρακτηρίσει τους «Μαύρους Πάνθηρες» ως «τον υπ’ αριθμόν 1 κίνδυνο για την εσωτερική ασφάλεια των Η.Π.Α.».
ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗ ΣΕ ΘΡΗΣΚΟΛΗΠΤΟ ΔΕΞΙΟ Τελικά όμως ο Κλήβερ, έχοντας «σπάσει» από την εμπειρία του απομονωμένου φυγάδα, επέστρεψε τελικά το 1975 στις Η.Π.Α., όπου φάνηκε ότι είχε ήδη μεταστραφεί πολιτικά σε αντι-κομμουνιστή δεξιό και φανατικό χριστιανό: περιέγραψε το καθεστώς της Κούβας ως «βουντουσοσιαλισμό» («voodoosocialism»), τόνισε σε άρθρο του στην εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάϊμς» («New York Times») ότι το αμερικανικό πολιτικό σύστημα είναι το πιο ελεύθερο και πιο δημοκρατικό του κόσμου, καταδίκασε την πολιτική των «Μαύρων Πανθήρων», δήλωσε ότι προτιμάει να είναι φυλακισμένος στις Η.Π.Α. παρά ελεύθερος σε άλλη χώρα και κέρδισε σε αντάλλαγμα αναστολή για την υπόθεση των πυροβολισμών του 1968. Από υπερβάλλοντα ζήλο να ενταχθεί στο σύστημα που κάποτε πολεμούσε, προχώρησε όχι μόνο σε αντι-κομμουνιστικές θέσεις και καταγγελία του αθεϊσμού που προωθούσαν οι «Πάνθηρες», αλλά και σε μία επιδεικτική προσχώρηση το 1976 (προτού καν αποφυλακιστεί) τόσο του ιδίου όσο και της συζύγου του στο ακραίο δεξιό κίνημα θρησκολήπτων «Ξαναγεννημένοι Χριστιανοί» («Born Again Christians»), η οποία όμως του κόστισε ένα δημόσιο «γιαούρτωμα» από αναρχικούς «yippies» την ώρα που αγόρευε σε μία συγκέντρωση οπαδών του νέου αλλά βραχύβιου δικού του κινήματος «Σταυροφορίες για τον Χριστό» («Crusades for Christ»). ΠΡΟΜΑΧΟΣ ΤΟΥ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΣΜΟΥ Κυλώντας ολοένα και περισσότερο στον υπερσυντηρητισμό, πέρασε για ένα διάστημα από την «Εκκλησία της Ενοποίησης» («Unification Church») του γνωστού κορεάτη «μεσσία» Μουν (Reverend Sun Myung Moon) και τους «Μαύρους Μορμόνους» και συνέγραψε το 1978 ως αφοσιωμένος πρόμαχος του αμερικανικού καπιταλισμού το βιβλίο «Ψυχή στην Φωτιά» («Soul on Fire»), στο οποίο προσπάθησε να καταγγείλει το γι’ αυτόν «ένοχο» επαναστατικό παρελθόν του. Το 1980 έκανε την γελοία απόπειρα να ιδρύσει μία δική του εκκλησία, το «Christlam», που θα αποτελούσε σύνθεση στοιχείων του Χριστιανισμού και του Ισλαμισμού, το δε 1986 έθεσε στην Καλιφόρνια, δίχως όμως επιτυχία, εσωκομματική υποψηφιότητα στο Ρεμπουμπλικανικό Κόμμα για θέση στην Γερουσία.
ΤΑ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ Το 2006 η πρώην σύζυγός του Καθλήν Κλήβερ επιμελήθηκε την έκδοση σε έναν τόμο με τίτλο «Target Zero: A Life in Writing», διαφόρων κειμένων, ποιημάτων, επιστολών, ομιλιών και συνεντεύξεών του. Το βιβλίο χωρίζεται σε τέσσερα τμήματα που έχουν τους χαρακτηριστικούς τίτλους «Πρώτα Χρόνια», «Επανάσταση», «Εξορία» και «Μεταστροφή». Βλάσης Γ. Ρασσιάς, 2007 ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ: «Soul on Ice», εκδόσεις «McGraw-Hill», New York, 1968, στα ελληνικά πρωτοκυκλοφόρησε ως «Ψυχή στον Πάγο», εκδόσεις «Πάπυρος», Αθήνα, 1972 «Eldridge Cleaver: Post-Prison Writings and Speeches», εκδόσεις «Random House», New York, 1969, με επιμέλεια του Robert Scheer «Eldridge Cleaver’s Black Papers», New York, 1969 «On the ideology of the Black Panther Party», εκδόσεις «Black Panther Party», San Francisco, 1970 «Soul on Fire», εκδόσεις «Word Books», Waco, Texas, 1978 «Target Zero: A Life in Writing», εκδόσεις «Palgrave Macmillan», 2006, μετά θάνατον, με επιμέλεια της Kathleen Neal Cleaver ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: Louis G. Heath, editor, «Off the Pigs: The History and Literature of the Black Panther Party», εκδόσεις «Scarecrow Press», Metuchen, N.J, 1976 Reginald Major, «A Panther is a black cat», εκδόσεις «W. Morrow», New York, 1971 Kathleen Rout, «Eldridge Cleaver», εκδόσεις «G. K. Hall», Boston, 1991 Bobby Seale, «Seize the Time», εκδόσεις «Black Classic Press», Baltimore, 1997 ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕ: ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΨΥΧΕΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΨΥΧΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ "ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ" ΚΕΙΜΕΝΑ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ, ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ" (1980 - 1993) |